Patronii IMM: Principalele efecte asupra afacerilor ale Ordonanţei de Urgenţă anunţate de Ministerul Finanţelor

Ministerul Finanţelor Publice a publicat, în consultare publică, proiectul de Ordonanţă de Urgenţă care introduce mai multe măsuri ce urmează a fi aplicate de anul viitor, cum ar fi “taxa de lăcomie” pentru bănci, reducerea domeniilor în care pot fi angajaţi zilieri, înfiinţarea unui Fond pentru Dezoltare și Investiții. Iată cum vede Consiliul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii impactul pe care l-ar avea această OUG asupra afacerilor.

Guvernul României a pus în dezbatere publică proiectul unei ORDONANŢE de Urgenţă , prin care :

  1. Modifică/completează/introduce derogări/prorogă: 45 de Legi şi Ordonanţe
  2. Înfiinţează:
  • Fondul de Dezvoltare și Investiții;
  • Programul de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea şi dezvoltarea staţiunilor balneare;
  • programul ”gROwth – investim în copii, investim în viitor”;
  1. Acordă o alocaţie pe persoană, suportată de la bugetul de stat, în scopul stimulării îmbunătăţirii condiţiilor de habitat şi de alimentaţie, în cadrul grădiniţelor cu profil sportiv, precum şi în cadrul rezidenţelor de 5 stele pentru persoanele vârstnice.
  1. Instituie taxa pe activele instituțiilor financiar bancare – taxa pe lăcomie.

Proiectul de OUG este caracterizat printr-o modficarea amplă în foarte multe domenii alte vieţii sociale şi economice, fiind discutabil dacă printr-o OUG se pot modifica practic 45 de acte normative.

  1. Reducerea numărului domeniilor în care pot fi utlizaţi lucrătorii zilieri de la 26 de domenii la 6 domenii (agricultură, vânătoare şi servicii anexe, silvicultură, pescuit şi acvacultură), prin modificarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri;
  2. Completarea Codului Muncii în sensul introducerii mai multor salarii minime brute pe domenii de activitate;
  3. Noi modificări ale Codului Fiscal, începând cu 1 ianurie 2019, prin 28 de puncte (acestea se adaugă celor 236 modificări ale Codului Fiscal impuse a fi aplicate de întreprinzători în 11,5 luni din 2018);
  4. Stabilirea preţului de 68 lei/MWh pentru cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă curentă către furnizori şi clienţi finali eligibili, în perioada 01.04.2019 – 28.02.2022, producătorii, inclusiv filialele acestora și/sau afiliații aparținând aceluiași grup de interes economic care desfășoară atât activități de extracție cât și activități de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României;
  5. Instituirea taxei pe lăcomie, care va fi plătită de bănci, în situația în care media trimestrială robor depășește pragul de 1,5 %.

Efecte asupra forţei de muncă

  • Prin reducerea domeniilor în care pot fi angajaţii zilieri, de la 26 la 6, se îngreunează accesul pe piaţa muncii a persoanelor necalificate care desfăşoară activităţi sezoniere, sporadice sau accidentale (de exemplu, au fost eliminate domeniile hoteluri şi facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată – domenii care sunt prin sezoniere), arată CNIPMMR.
  • Adoptarea proiectului în forma actuală va avea ca rezultat creşterea numărului de persoane neocupate, fără o calificare profesională şi, de obicei, fără educaţie şcolară, reprezentând grupul cel mai vulnerabil pe piaţă muncii.
  • Pentru salariaţii din sectorul bugetar nu se mai plătesc orele suplimentare, acestea putând fi compensate doar prin timp liber;
  • Pensiile din sistemul public nu mai cresc de la 1 ianuarie 2019, ci de la 1 septembrie 2019.
  • Creşterea costurilor pentru credite, prin transferul impozitului suplimentar în nivelul dobânzilor.

Efecte asupra mediului de afaceri

  • Se transferă efectele măsurilor politice luate fără consultarea partenerilor sociali, asupra întreprinderilor;
  • Modificările legislaţiei fiscale au generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor;

  • Creșterea fiscalității;
  • Creșterea birocrației pentru toți contribuabilii și toți angajatorii;
  • Efort semnificativ de implementare a reformelor legislative;
  • Creșterea cheltuielilor de personal;
  • Dificultăți importante de implementare datorate timpului foarte scurt stabilit pentru aplicare;
  • Creșterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
  • Necesitatea unor restructurări (concedieri individuale sau colective);
  • Probleme de asigurare a competitivității și derulării contractelor la export.
  • Crearea de probleme financiare companiilor din domeniul Energiei, Romgaz şi OMV Petrom, în care statul român este acţionar;
  • Rezultatul instituirii taxei pe lăcomie va fi creşterea costurilor de creditare pentru debitorii băncilor, deoarece băncile vor transfera orice impozit suplimentar în cadrul dobânzilor, taxelor şi comisioanelor suportate de clienţi, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice.
  • Creşterea numărului de falimente în cadrul IMM-urilor din domeniile în care statutul va stabili în mod arbitr nivelul salariului minim brut pe ţară în mod diferenţiat, cu posibial problemă de constituţionalitate raportat la dispoziţiile art. 41 alin. 2 din Constituţie
  • Slăbirea pilonului II de pensii, prin acordarea posibilităţii retragerii sumelor strânse de contribuabili, fapt care va determina scăderea investiţiilor făcute de aceste fonduri în economia privată, concomitent cu un puseu inflaţionist prin aruncarea pe piaţă a unor mari sume de lichidităţi.

CNIPMMR propune:

  • ANAF să verifice şi să impoziteze preţurile de transfer, acestea fiind venituri care scapă controlului;
  • Eficientizarea serviciilor publice, prin stabilirea de criterii de performanţă;
  • Realizarea de investiţii publice, aceste având efect multiplicator în economie;
  • Asumarea responsabilităţii în mod trasnparent şi democratic de către decidentul politic şi nu impunerea de soluţii.

De asemenea, Consiliul respinge ferm proiectul de OUG „întrucât dispoziţiile afectează mediul de afaceri, măsurile de completare a cadrului legal fiind de mare amploare cu efecte negative multiple asupra întreprinzătorilor”.



Lasă un răspuns